Hétről-hétre azon vagyok, hogy olyan okos és intelligens kütyüket mutassak be az oldalon, melyek hasznossá teszik napjainkat. Ezek az eszközök leginkább kényelmet, biztonságot nyújtanak a usernek, de vannak olyan kütyük is, amelyekkel energiát is megtakaríthatunk.

Ergo az okos szerkezetek úgy kúsznak be az életünkbe szép lassan, mint Kapás Bogi a hajnali 800-as gyors döntőjében: komótos kezdés, aztán a végén azt vesszük észre, hogy kaptunk egy akkora tockost a technológiától, hogy a fal adja a másikat. Bogi úszása hatalmas bravúr volt, innen is gratulálok.

Szóval, mai írásom, egyelőre csak kísérleti projekt, pedig a svédek általában a technológiai vívmányok megálmodásában és kivitelezésében élenjáró nemzetnek számítanak Európában. Mégis ez az intelligens fekvőrendör egyelőre valamelyik íróasztal nehezéke, aminek én annyira személy szerint nem örülök.

Visszatérve északi szomszédjainkhoz, régóta bevett szokás náluk, hogy akár extrém eszközökkel is hajlandók tenni azért, hogy jelentősen csökkentsék a közúton történő balesetek számát. Várhatóan a következő 50 évben nálunk is valami hasonló szemléletmód fog kialakulni hálózatfenntartó és társadalom között.

De addig is legyen itt példaként az Actibump nevő szerkezet – kezdő angolosoknak mai új szókapcsolatunk: bump into - amely egy elektromos-mechanikus szerkezet, bájosan megbújva az úttest felületén. Magyar kollégáknak mondom, hogy ez nem összetévesztendő a nálunk már-már kultikus ereklyének számtó csatornafedél halmaznak, melyek amúgy is hatással van az autók felfüggesztésére.

Tehát ez a fekvő akadály, ami a köznyelvben, vízszintesen elhelyezkedő, biztonsági hatóságot is jelent, csak akkor mutatja rosszarcát felénk, ha a megengedettnél gyorsabban érkezünk eléje.

A szerkezet képes akár 6 centimétert is süllyedni, ami éppen elég ahhoz, hogy egy halk koppanással jelezze a vezető számára, hogy lassabban a járművel. Tudom, tudom, hogy van egy csomó hasonló eszköz szerte Európában, de ilyen technológia megoldást egyik sem tartalmaz.

Az igazsághoz tartozik az is, hogy a projekt nagyjából 3-4 éve indult, és azóta lapít mindenki, mint Rihanna-rajongó a Szigetes koncert után. Magam részről én biztos vagyok abban, hogy a világ megtalálja a módját annak, hogy ilyen eszközökkel vegyük körbe magunkat az utakon is, mert sajnos mindig lesznek olyan renitensek a közlekedésben, akik csak egy ilyen okos koki után fogják vakargatni a buksijukat.