Az okosotthon rendszerekről már mind tudjuk, hogy segítenek nekünk abban, hogy mindent kényelmesebben, egyszerűbben és automatikusan el tudjunk végezni a lakásban, vagy inkább csak, hogy elvégződjön, „megcsinálódjon” nélkülünk.
Minap hallottam egy esetet, amikor csak a szerencsés időzítésen múlott, hogy nem lett nagyobb baj az elromlott villanybojler eset vége.
Íme az elromlott villanybojler esete okosotthon nélkül
Belvárosi lakás a 3. emeleten, nem okosotthon rendszerrel felszerelt lakásban, villanybojler adja a meleg vizet, hiszen se cirkó, se gázbojler nincs a lakásban, se lehetőséget nem találtak még ezekre a megoldásokra. A villanybojler ugye minden esetben víztartályként működik, amiben felmelegszik a víz és a csap megnyitásakor ez a meleg víz távozik. A víz felmelegítését a nevéből is egyértelműen kitűnik, elektromos áram segítségével történik. Nem megyek bele mély szakmai részletekbe, mert az eseten és nem a műszaki részleteken van a hangsúly. Ebben a lakásban ez bojler már több mint 5 éves volt, ami egy helyesen karbantartott bojler esetében még nem kor. Viszont se nem volt megfelelően üzemeltetve, se nem volt megfelelően karbantartva és a tartály megadta magát. A 80 literes tartály kilyukadt és a forró víz folyni kezdett végig a tartály oldalán és csöpögött le a fürdő padlójára.
Több szerencse volt ebben az esetben: otthon voltak a lakók, időben észrevették a problémát, így a vizet és az áramot is időben le tudták kapcsolni és ezzel a szomszéd leáztatását is megelőzték.
Mi lett volna, ha ez napközben történik, nincs a lakásban senki és csak munkaidő végével érkezik haza a család, vagy ha pont nyaralni vannak? A víz nem záródott volna el, folyamatosan utántöltötte volna a csöpögő tartályt, ami egyfolytában csak csöpögött volna tovább a padlóra. Nem csak a fürdőszobájuk és a lakásuk ázott volna el, hanem 2. emeleti szomszéd plafonja leázott volna, hiszen addig töltött volna újra a víztartály, amíg valaki el nem zárja a főcsapot. Ugyan a villanybojlerek bekötési szabályainak megfelelően volt bekötve, de ha zárlatot okozott volna, valami módon bejutott volna a tartály oldalán lefolyó víz a vezetékekhez, az egész lakásban levághatta volna az áramot, akár komolyabb gondokat is okozhatott volna.
Hogyan kerülhető el a nagyobb probléma (beázás, zárlat, akár tűzeset): Villanybojler esetében mindenképpen a szakszerű beszereléssel és karbantartással megelőzhető. Ha mégis megtörténik az eset, akkor a telepített okosotthon rendszer tudja megelőzni, hogy az elromlott bojler kívül még nagyobb kár keletkezzen.
FIBARO Vízérzékelőt a fürdőszobában elhelyezve érzékeli, ha valami nem megfelelően működik, ha valahol csöpögést, folyást vagy „áradást” tapasztalt és azt egyből jelzi a Home Center központi egység felé. A központ a rendszer agya, így az agy az előre felprogramozott feladatok alapján kiadja parancsot, hogy mit kell tenni, ha a fürdőben „áradást” tapasztal. Lehet az elromlott mosógép, ami ereszt, lehet az eltört vízcső, lehet az csöpögő víztartály. Ez esetben például egyből lekapcsolhatja a fürdőszoba áramkörét FIBARO vezérlőmodulokkal és a víz főcsapot is elzárhatja, ha motoros elzáróval van felszerelve és be lett vonva a FIBARO rendszerbe modul segítségével, így megszűnteti a víz állandó utánpótlását is az adott helyiségben. Mindezek után üzenetet kapott volna a lakó, hogy ez történt a lakásban, így sietősebb lesz a hazafele úton is, hogy ellenőrizze, mi okozta ezt a helyzetet.
Ezekkel a lépésekkel megelőzhetjük, hogy lecsapja az áramot, elárassza a lakást és leáztassuk a szomszédot. Nem kell, hogy jöjjön a biztosító, nem kell, hogy átnézze a rendszert a villanyszerelő, nem kell újraburkolnunk a fürdőszobát, csak az elromlott háztartási eszközt kell kicserélni.
A fenti esetben a lakóknak szerencséjük volt, mert otthon voltak. A szerencse forgandó, nem mindig lehet szerencséje az embernek. Előzzük meg a „mi lett volna ha” esetek bekövetkezését és fokozzuk a biztonságot otthonunkban. Okosotthon rendszerrel több más funkciót és felhasználási lehetőség előnyét élvezhetjük.
Utolsó kommentek